Čítate etikety výrobkov?

Čítate etikety výrobkov?

Viete z čoho sú zložené potraviny, ktoré pravidelne kupujete a konzumujete? Čítaním etikiet spoznáte energetickú hodnotu produktov a zároveň ich zloženie. Dokonca vám to pomôže aj pri chudnutí. Napríklad 50g keksík sa kaloricky rovná zhruba 2 vareným vajíčkam a tanieru zeleniny. Rozdiel je v zasýtení aj nutričnej hodnote, ktoré získame z jedla. A tu môže byť skrytý problém, prečo sa vám nedarí schudnúť. Keksík sa môže zdať ako malá pochúťka, ale nie je to tak. Nezasýti na dlho a plodí ďalšiu chuť na sladké a preto siahnete opäť po jedle. Neustále jedenie vedie k nadváhe. A ste v začarovanom kruhu. Vajíčka vás naopak zasýtia na dlhší čas, zelenina dodá telu vitamíny a minerály. Lepší výber potravín znamená sýtosť, spokojnosť a bezproblémové chudnutie bez chuti na sladké.

Zero cukru neznamená zdravšie.

Nedajte sa zmiasť rôznymi prívlastkami potravín ako bio, zero cukru, raw, bez tuku. Nemusia byť „zdravšie“. Aby ste mohli zaradiť do jedálnička potraviny, ktoré vášmu telu budú prospievať, je dôležité zamerať sa práve na čítanie etikiet. Etikety na potravinách slúžia na lepšie zorientovanie sa v tom, z čoho je daná potravina vyrobená, upozorňuje nás na rôzne aditíva, farbivá, konzervačné látky. Na základe týchto údajov si vieme vybrať nutrične hodnotnejšie potraviny. Výrobcovia používajú rôzne chemické názvy, ktorým bežný spotrebiteľ nemusí rozumieť. Kto už vie čo sa skrýva pod názvom Žlť 7G alebo E 107? Stále sa jedná o tú istú látku. Farbivo, ktoré sa používa pri výrobe nealkoholických nápojov. Ľudia trpiaci astmou môžu dostať alergickú reakciu. V USA a Austrálii patrí medzi zakázané látky.

Potravinový semafor.

Keď sa pozriete na etiketu je tam uvedený názov produktu, jeho hmotnosť, zloženie a nutričné informácie. Základné zložky na etiketách sú uvedené vždy v rovnakom poradí. Energetická hodnota (kalórie), tuk, nasýtený tuk, cukor a soľ na 100g výrobku, prípadne vláknina, minerály, odporučené denné dávky z danej potraviny. Ak ste etikety ešte nečítali, v rýchlom rozhodovaní vám pomôže farebné odlíšenie nazývané aj potravinový semafor. Býva na prednej strane každého produktu. Zelená farba znamená, že zloženie je dobré, oranžová značí, že síce obsahuje viac pridaných látok, ale je to stále v poriadku a červenej farbe sa radšej treba vyhnúť. Znamená to veľa pridanej látky, ktorá nám môže škodiť. Napríklad soľ. V rozhodovaní môže pomôcť aj mobilná aplikácia éčka+. Ľahko sa v nej orientuje, látku vyhľadáte podľa názvu alebo čísla s písmenom E. Získate okamžité informácie o pôvode, vysvetlenie na čo sa látka využíva a či škodí, alebo prospieva organizmu.

Na čo sa zamerať pri čítaní etikiet?

Zloženie potravín je uvedené v poradí od najväčšieho podielu zloženia po najmenší. Ak si napríklad chcete kúpiť mleté mäso, a mäso je 3 ingredienciou v poradí, nejde o veľmi kvalitný výrobok. Čo sa týka tukov, vyberajte si potraviny s čo najnižším obsahom nasýtených tukov a soli. Ak chudnete prihliadajte aj na množstvo a množstvo pridaných sacharidov, ktoré produkt obsahuje. Najlepšia voľba je vyšší obsah bielkovín, málo tukov a málo pridaných sacharidov. Ak sa cukor nenachádza už v prvých troch miestach v zložení, ide o zdraviu prospešnejšiu potravinu. Cukor v rôznych formách spoznáme v každom názve, ktorý sa končí na „óza“. Rozumné je vyberať produkty, ktoré sú zložené z čo najmenej ingrediencií. Určite chlieb s piatimi zložkami bude pre nás lepší ako s pätnástimi.

Manipulatívne techniky výrobcov.

Na obaloch výrobcovia občas zavádzajú, aby predali viac. Preto tvrdenia na obale šunky, že neobsahuje lepok je iba reklamný ťah. To by mala byť samozrejmosť. Lepok sa nachádza v obilninách a výrobkoch z nich. Kto už by chcel šunku s podielom múky? Preto uprednostnite radšej kvalitnú šunku s obsahom mäsa nad 90% a s nižším obsahom soli. Opäť iba manipulatívna technika predajcu je nápis “ vysoký obsah bielkovín“ na obaloch mliečnych produktov ako tvaroh a cottage syr. Sú to produkty s vysokým obsahom bielkovín aj bez upozornenia. A čo „Bio“? Nikdy nemáte 100% istotu, že je to bio. Podľa mňa sú to vyhodené peniaze. Veľmi prešibané je označenie aj väčšiny nízkotučných mliečnych výrobkov. 0% tuku = väčšinou viac cukru a škrobu. Ale to tam už výrobca nenapíše, takže žiadna výhra.

Radšej čítať etikety.

Určite je namieste zamýšľať sa nad tým čo jeme. Napríklad taký 125g jahodový jogurt istej značky obsahuje 20g cukru. Dali by ste svojmu dieťaťu len tak 4 lyžičky cukru na jazyk? Určite nie. Na porovnanie biely jogurt obsahuje okolo 5g na 100g, čo je rozdiel 3 kávových lyžičiek. Práve tieto skryté nástrahy môžu byť dôvod prečo nechudnete a cítite sa unavene. Čítanie etikiet vám umožní lepší výber potravín pre celú rodinu. Pre všetkých je to viac energie, lepší spánok, psychickú pohodu, krajšiu pleť, prevencia pred vznikom rôznych alergií, intolerancií a chorôb ako cukrovka typu II., vysoký krvný tlak, demencia, Alzheimer a veľa iných. Jedlo môže byť jed alebo liek. Výber je iba na nás.

Čo si nekúpiť v obchode